Přestal fungovat váš Mac a nevíte kde je problém?
Apple diagnostika vám pomůže najít co přestalo fungovat i z řešením problému a kontaktem na servis.
Podívejte se jak Apple diagnostiku spustit a referenční kódy závad.
Jak funguje Apple diagnostika?
Na Apple počítačích se můžeme setkat s třemi nástroji, jak diagnostikovat problémy s interním hardwarem, např. základní deskou, pamětí, nebo bezdrátovými komponentami.
Jakou verzi nástroje použít určuje verze vašeho hardwaru (rok vydání hardwaru najdete v Apple > O tomto Macu):
- Apple diagnostika – počítače z roku 2013 a novější
- Apple Hardware Test – počítače z roku 2012 nebo starší s OS X 10.8.4 a novější
- USB flash se systémovým softwarem – počítače z roku 2012 nebo starší s OS X 10.8.3 nebo starší
Pro všechny diagnostické nástroje platí, že před spuštěním je třeba odpojit veškeré externí zařízení mimo klávesnice, myši, monitoru, reproduktorů a externí DVD mechaniky. Před diagnostikou je nutné vypnout heslo firmwaru.
Jak spustit Apple diagnostiku?
- Zkontrolujte, zda je zařízení připojené k internetu a napájení
- Ujistěte se, že je Mac na stabilním povrchu a dobře odvětrávaný (při testu se rozjedou ventilátory na plný výkon)
- Vypněte Mac (můžete i restartovat)
- Zapněte Mac a stiskněte klávesu D, klávesu nepouštějte, dokud se na obrazovce neobjeví menu s výběrem jazyka (pokud se diagnostika nespustí, proces opakujte se stiskem Option + D = Apple diagnostika z internetu)
- Následně se zobrazí ukazatel průběhu diagnostiky
- Po kontrole, trvající v průměru 2-3 minuty, se na obrazovce objeví informace s výsledkem testu. Pokud diagnostika odhalí nějaký problém, tak navrhne možné řešení opravy a zobrazí referenční kód (viz. níže). Než budete pokračovat, kódy si poznamenejte
- Následně máte na výběr další možnosti:
- Zopakování testu pomocí tlačítka „spustit test“ nebo zkratka Command + R
- Další informace s podrobnostmi o možnostech servisu kliknutím na „Začínáme“ nebo Command + G
- Restartovat Mac kliknutím na „Restartovat“ nebo klávesa R
- Vypnout Mac kliknutím na „Vypnout“ nebo stisknutím klávesy S
Při výběru zobrazení dalších informací se váš Mac spustí v režimu zotavení macOS (alternativa nouzového režimu ve Windows). Po výběru země nebo oblasti a potvrzením souhlasu s odesláním, pošlete své sériové číslo a referenční kódy společnosti Apple. Pokud nejste připojeni k internetu, zobrazí se pokyny abyste se připojili k internetu. Následně můžete postupovat podle pokynů pro servis a podporu uvedených na obrazovce.
Kdy volat servis?
Servis není třeba volat při každé chybě. Podívejte se na přehledný seznam možných chyb, které zobrazí Apple diagnostika s odkazy na servisní středisko a podporu společnosti Apple:
Referenční kód |
Definice kódu |
Další kroky |
ADP000 |
Nebyly zjištěny žádné problémy |
Nebyly zjištěny žádné problémy. Pokud si myslíte, že máte hardwarový problém, kontaktujte společnost Apple, případně zaneste počítač k autorizovanému poskytovateli servisu Apple nebo do Apple Storu, kde zjistíte, jaké možnosti servisu a podpory jsou k dispozici. |
CNW001 |
Pravděpodobně je problém s hardwarem Wi-Fi. |
Obraťte se na společnost Apple, případně zaneste počítač k autorizovanému poskytovateli servisu Apple nebo do Apple Storu, kde zjistíte, jaké možnosti servisu a podpory jsou k dispozici. |
CNW007 |
Nebyly nalezeny žádné Wi-Fi sítě. Buď v dosahu nejsou žádné Wi-Fi sítě, nebo máte problém s hardwarem Wi-Fi. |
Spusťte test znova v dosahu nějaké Wi-Fi sítě. Pokud se stejný kód zobrazí i podruhé, musíte v řešení problému pokračovat jinak. Obraťte se na společnost Apple, případně zaneste počítač k autorizovanému poskytovateli servisu Apple nebo do Apple Storu, kde zjistíte, jaké možnosti servisu a podpory jsou k dispozici. |
NDC001 |
Pravděpodobně je problém s kamerou. |
Obraťte se na společnost Apple, případně zaneste počítač k autorizovanému poskytovateli servisu Apple nebo do Apple Storu, kde zjistíte, jaké možnosti servisu a podpory jsou k dispozici. |
NDD001 |
Pravděpodobně je problém s USB hardwarem. |
Odpojte všechna externí zařízení kromě klávesnice, myši a ethernetového adaptéru. Spusťte test znova. Pokud se stejný kód zobrazí znova, musíte v řešení problému pokračovat jinak. Obraťte se na společnost Apple, případně zaneste počítač k autorizovanému poskytovateli servisu Apple nebo do Apple Storu, kde zjistíte, jaké možnosti servisu a podpory jsou k dispozici. |
NDK001 |
Pravděpodobně je problém s klávesnicí. |
Obraťte se na společnost Apple, případně zaneste počítač k autorizovanému poskytovateli servisu Apple nebo do Apple Storu, kde zjistíte, jaké možnosti servisu a podpory jsou k dispozici. |
NDL001 |
Pravděpodobně je problém s Bluetooth hardwarem. |
Obraťte se na společnost Apple, případně zaneste počítač k autorizovanému poskytovateli servisu Apple nebo do Apple Storu, kde zjistíte, jaké možnosti servisu a podpory jsou k dispozici. |
NDR001 |
Pravděpodobně je problém s trackpadem. |
Obraťte se na společnost Apple, případně zaneste počítač k autorizovanému poskytovateli servisu Apple nebo do Apple Storu, kde zjistíte, jaké možnosti servisu a podpory jsou k dispozici. |
NDT001 |
Pravděpodobně je problém s Thunderbolt hardwarem. |
Odpojte externí Thunderbolt zařízení a spusťte test znova. Pokud se stejný kód zobrazí i podruhé, musíte v řešení problému pokračovat jinak. Obraťte se na společnost Apple, případně zaneste počítač k autorizovanému poskytovateli servisu Apple nebo do Apple Storu, kde zjistíte, jaké možnosti servisu a podpory jsou k dispozici. |
NNN001 |
Nebylo nalezeno sériové číslo. |
Počítač vyžaduje servisní zásah. Obraťte se na společnost Apple, případně zaneste počítač k autorizovanému poskytovateli servisu Apple nebo do Apple Storu, kde zjistíte, jaké možnosti servisu a podpory jsou k dispozici. |
PFM001 |
Pravděpodobně je problém s řadičem pro správu systému (SMC). |
Obraťte se na společnost Apple, případně zaneste počítač k autorizovanému poskytovateli servisu Apple nebo do Apple Storu, kde zjistíte, jaké možnosti servisu a podpory jsou k dispozici. |
PFR001 |
Pravděpodobně je problém s firmwarem počítače. |
Obraťte se na společnost Apple, případně zaneste počítač k autorizovanému poskytovateli servisu Apple nebo do Apple Storu, kde zjistíte, jaké možnosti servisu a podpory jsou k dispozici. |
PPF001 |
Pravděpodobně je problém s ventilátorem. |
Obraťte se na společnost Apple, případně zaneste počítač k autorizovanému poskytovateli servisu Apple nebo do Apple Storu, kde zjistíte, jaké možnosti servisu a podpory jsou k dispozici. |
PPM001 |
Pravděpodobně je problém s paměťovým modulem. |
Obraťte se na společnost Apple, případně zaneste počítač k autorizovanému poskytovateli servisu Apple nebo do Apple Storu, kde zjistíte, jaké možnosti servisu a podpory jsou k dispozici. |
PPM002 |
Pravděpodobně je problém s pamětí na základní desce. |
Obraťte se na společnost Apple, případně zaneste počítač k autorizovanému poskytovateli servisu Apple nebo do Apple Storu, kde zjistíte, jaké možnosti servisu a podpory jsou k dispozici. |
PPP001 |
Pravděpodobně je problém s napájecím adaptérem. |
Odpojte napájecí adaptér MagSafe od počítače i ze zásuvky a potom ho zase připojte. Spusťte test znova. Pokud se stejný kód zobrazí i podruhé, musíte v řešení problému pokračovat jinak. Obraťte se na společnost Apple, případně zaneste počítač k autorizovanému poskytovateli servisu Apple nebo do Apple Storu, kde zjistíte, jaké možnosti servisu a podpory jsou k dispozici. |
PPP007 |
Napájecí adaptér nebyl otestován. |
S napájecím adaptérem je pravděpodobně problém, nebo adaptér není připojený. Adaptér otestujte tak, že ho odpojíte od počítače i ze zásuvky a zase ho připojíte. Spusťte test znova. Pokud se stejný kód zobrazí i podruhé, musíte v řešení problému pokračovat jinak. Obraťte se na společnost Apple, případně zaneste počítač k autorizovanému poskytovateli servisu Apple nebo do Apple Storu, kde zjistíte, jaké možnosti servisu a podpory jsou k dispozici. |
PPR001 |
Pravděpodobně je problém s procesorem. |
Obraťte se na společnost Apple, případně zaneste počítač k autorizovanému poskytovateli servisu Apple nebo do Apple Storu, kde zjistíte, jaké možnosti servisu a podpory jsou k dispozici. |
PPT001 |
Nebyla nalezena baterie. |
Obraťte se na společnost Apple, případně zaneste počítač k autorizovanému poskytovateli servisu Apple nebo do Apple Storu, kde zjistíte, jaké možnosti servisu a podpory jsou k dispozici. |
PPT002 |
Brzy bude potřeba vyměnit baterii. Baterie zatím funguje normálně, ale má menší kapacitu, než když byla nová. |
Obraťte se na společnost Apple, případně zaneste počítač k autorizovanému poskytovateli servisu Apple nebo do Apple Storu, kde zjistíte, jaké možnosti servisu a podpory jsou k dispozici. |
PPT004 |
Baterie vyžaduje servisní zásah. Baterie nefunguje správně, ačkoli změny v její funkci nebo kapacitě nemusí být na první pohled zřejmé. Než baterii necháte zkontrolovat, můžete ji používat dál. Počítači nehrozí poškození. |
Tento problém byste měli nejdřív potvrdit spuštěním Apple diagnostiky přes internet. Verze na internetu totiž používá nejaktuálnější diagnostické údaje. Uděláte to takto: Příkazem Vypnout v nabídce Apple () vypněte Mac. Pak stisknutím tlačítka napájení Mac zapněte. Okamžitě podržte klávesy Alt-D, dokud se nespustí Apple diagnostika. Pokud se problém spuštěním Apple diagnostiky přes internet potvrdí, kontaktujte společnost Apple nebo počítač zaneste k autorizovanému poskytovateli servisu Apple nebo do Apple Storu. Tam vám sdělí, jaké možnosti servisu a podpory jsou k dispozici. |
PPT005 |
Baterie není správně nainstalovaná. Vypněte počítač a přestaňte ho používat. Počítač vyžaduje servisní zásah. |
Obraťte se na společnost Apple, případně zaneste počítač k autorizovanému poskytovateli servisu Apple nebo do Apple Storu, kde zjistíte, jaké možnosti servisu a podpory jsou k dispozici. |
PPT006 |
Baterie vyžaduje servisní zásah. Baterie nefunguje správně, ačkoli změny v její funkci nebo kapacitě nemusí být na první pohled zřejmé. Než baterii necháte zkontrolovat, můžete ji používat dál. Počítači nehrozí poškození. |
Obraťte se na společnost Apple, případně zaneste počítač k autorizovanému poskytovateli servisu Apple nebo do Apple Storu, kde zjistíte, jaké možnosti servisu a podpory jsou k dispozici. |
PPT007 |
Je potřeba vyměnit baterii. Baterie zatím funguje normálně, ale má výrazně menší kapacitu, než když byla nová. Než baterii vyměníte, můžete ji používat dál. Počítači nehrozí poškození. |
Obraťte se na společnost Apple, případně zaneste počítač k autorizovanému poskytovateli servisu Apple nebo do Apple Storu, kde zjistíte, jaké možnosti servisu a podpory jsou k dispozici. |
VDC001 |
Pravděpodobně je problém se čtečkou SD karet. |
Obraťte se na společnost Apple, případně zaneste počítač k autorizovanému poskytovateli servisu Apple nebo do Apple Storu, kde zjistíte, jaké možnosti servisu a podpory jsou k dispozici. |
VDH002 |
Pravděpodobně je problém s úložným zařízením. |
Obraťte se na společnost Apple, případně zaneste počítač k autorizovanému poskytovateli servisu Apple nebo do Apple Storu, kde zjistíte, jaké možnosti servisu a podpory jsou k dispozici. |
VDH005 |
Nejde spustit Zotavení OS X. |
Obraťte se na společnost Apple, případně zaneste počítač k autorizovanému poskytovateli servisu Apple nebo do Apple Storu, kde zjistíte, jaké možnosti servisu a podpory jsou k dispozici. |
VFD001 |
Pravděpodobně je problém s displejem. |
Obraťte se na společnost Apple, případně zaneste počítač k autorizovanému poskytovateli servisu Apple nebo do Apple Storu, kde zjistíte, jaké možnosti servisu a podpory jsou k dispozici. |
VFD006 |
Pravděpodobně je problém s grafickým procesorem. |
Obraťte se na společnost Apple, případně zaneste počítač k autorizovanému poskytovateli servisu Apple nebo do Apple Storu, kde zjistíte, jaké možnosti servisu a podpory jsou k dispozici. |
VFF001 |
Pravděpodobně je problém se zvukovým hardwarem. |
Obraťte se na společnost Apple, případně zaneste počítač k autorizovanému poskytovateli servisu Apple nebo do Apple Storu, kde zjistíte, jaké možnosti servisu a podpory jsou k dispozici. |
Datum zveřejnění: 01. listopadu 2017
zdroj: www.apple.cz
Závěrečné hodnocení:
Apple diagnostika nekontroluje hardwarové komponenty jiných výrobců než Apple, nekontrolují ani problémy související s operačním systémem macOS, nebo konflikty aplikací.
Pokud nezjistíte hardwarový problém, nejspíš nastaly potíže s verzí systému macOS, kterou máte nainstalovanou a je třeba systém znovu přeinstalovat.
Pokud byste potřebovali poradit s přeinstalováním macOS, nebo opravit váš Mac a nepomohla vám Apple diagnostika, tak mě kontaktujte.